2021 Zwerfafvalcampagne

Zwerfafvalcampagne recreatieschappen bereikt veel mensen

Publicatiedatum: 20 september 2021

De recreatieschappen in Noord-Holland blikken tevreden terug op de gezamenlijke zwerfafvalcampagne die zij deze zomer organiseerden.

Door de vele aandacht die de lokale media aan het onderwerp schonken, kwamen veel mensen met de bewustwordingscampagne in aanraking. Het zwerfafval zorgde deze zomer voor minder grote problemen omdat door het tegenvallende weer minder mensen de recreatiegebieden bezochten dan in het uitzonderlijke coronajaar 2020.

Tijdens de World Clean Up Day op zaterdag 18 september sloten de recreatieschappen de campagne af. Ze riepen iedereen op om tijdens een wandeling de handen uit de mouwen te steken en zwerfafval op te rapen. Eerder die week organiseerde Recreatieschap Spaarnwoude een actie samen met schoolkinderen van groep 7 van OSB De Pleiaden uit IJmuiden. Zij prikten drie zakken met zwerfafval weg bij de Peddelpoel.

Het filmpje over de zwerfafvalcampagne vind je hier.

Goede voorbereiding
De recreatieschappen begonnen goed voorbereid aan het nieuwe recreatieseizoen. Bij onder andere de entrees hingen campagnebanners en via berichten in lokale media en op social media werd aandacht gevraagd voor het onderwerp. In enkele gebieden stonden tijdelijk meer en grotere afvalcontainers. Door het uitblijven van echte warme zomerse dagen met bezoekerspieken hielden de recreatieschappen de situatie goed in de hand. Toch konden de bezoekers en omwonenden de campagne waarderen, vooral omdat deze de nadruk legt op ieders verantwoordelijk voor een schone omgeving. Ook zochten organisaties en ondernemers in recreatiegebieden de samenwerking rondom dit thema op.

Veel aandacht van lokale media
Vooral lokale media schonken aandacht aan het zwerfafvalprobleem. Totaal verschenen er circa 35 artikelen in online en offline media in Noord-Holland. Hierdoor bereikten de recreatieschappen samen bijna 600.000 personen met deze campagne. De campagne richtte zich primair op ouders met kinderen, maar zette ook andere bezoekers aan het denken. Al verbazen mensen zich op social media ook over het feit dat een dergelijke campagne nodig is en dus geen vanzelfsprekendheid is. Door het ontbreken van zomerse dagen kon de zwerfafvalcaravaan in een aantal gebieden niet worden ingezet.

Leerpunten voor de toekomst
De recreatieschappen willen ook volgend jaar weer aandacht voor het zwerfafvalprobleem vragen. De ervaringen van dit jaar dienen als input voor de aanpak van 2022. Daarbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan het maken van communicatiemiddelen voor andere doelgroepen en in andere talen. Daarnaast overwegen de recreatieschappen de campagne vroeger te starten zodat ook de eerste warme dagen in het voorjaar worden meegenomen.


Meer nieuws